Potas pełni bardzo ważną rolę w ludzkim organizmie. Pozwala utrzymać napięcie mięśni, wpływa na układ nerwowy oraz reguluje ciśnienie krwi. Potas jest niezwykle ważny dla odpowiedniej pracy serca i całego układu mięśniowo-kostnego. Niweluje również negatywny wpływ nadmiaru sodu oraz wspomaga zachować równowagę kwasową organizmu.

Skutki niedoboru potasu

Pierwszym zauważalnym objawem niedoboru potasu jest ogólne osłabienie organizmu, problemy z koncentracją, bóle mięśni i stałe przemęczenie. Objawem, który powinien nas zaniepokoić są niekontrolowane skurcze mięśni, problemy z równowagą i wykonywaniem poszczególnych ruchów oraz drganie powiek. Absolutnie nie należy tego lekceważyć! Stały niedobór potasu może powodować wiele schorzeń sercowo-naczyniowych, przyczyniać się do zawałów i chorób serca oraz powodować nadciśnienie tętnicze krwi. Skutkiem braku odpowiedniej podaży tego pierwiastka często są także problemy z cerą (m.in. trądzik) oraz zauważalne pogorszenie samopoczucia i spadek energii.

Jak zapobiegać niedoborom potasu?

Odpowiednia, pełnowartościowa i urozmaicona dieta w całości pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na potas. Doskonałym źródłem potasu są kasza gryczana, ziemniaki i pełnoziarniste pieczywo. Do diety warto włączyć dużą ilość warzyw i owoców, w szczególności kapustę, marchew, owoce cytrusowe i banany. Dobrym źródłem pierwiastka są jaja, produkty mleczne oraz niektóre mięsa (wołowina, chude ryby i wieprzowina). Na zaburzenie wchłaniania potasu narażone są w szczególności osoby o osłabionej odporności oraz cierpiące na różne choroby układu trawiennego, także długotrwałe biegunki.